Wat is het maatschappelijk effect van het programma?
Met een schone, hele en veilige openbare ruimte samen met bewoners de leefbaarheid behouden en zonodig verbeteren.
Per beleidsonderdeel vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Doelen: wat willen we bereiken binnen dit taakveld?
- Prestaties: wat gaan we doen om de doelen te bereiken?
- Indicatoren en Financiën
Taakvelden
Indicatoren
Indicatoren | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Meetinstrument |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer en vervoer | |||||||
Wegen: percentage voldoende | 84% | N.v.t. | 85% | N.v.t. | 85% | N.v.t. | Wegenschouw in de even jaren. |
Toelichting indicatoren
Verplichte Indicatoren
Indicator | Culemborg | Vergelijk* | Periode | Begroot | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Fijn huishoudelijk restafval | 118 | 176 | 2015 | 100 | CBS - Statistiek Huishoudelijk afval |
Vernieling en beschadiging (in de openbare ruimte) | 7,6 | 4,7 | 2016 | 7 | CBS - Geregistreerde criminaliteit & Diefstallen |
*Gemeenten in de grootteklasse 25.000 - 50.000 inwoners.
Toelichting indicatoren
Fijn huishoudelijk restafval betreft de hoeveelheid niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval.
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
- Besluit "oprichting Stichting Accommodatiebedrijf Culemborg" t.b.v. de Brede School Culemborg Oost
- Kadernotitie "gemeentelijk maatschappelijk vastgoedbeheer"
- Accommodatiebeleid
- Gemeentelijk Rioleringsplan
- Basis Rioleringsplan
- Zwerfafvalbeleid
- Regionaal afvalstoffenplan
- Meerjarenplan onderhoud wegen
- Beleidsplan onderhoud openbare verlichting
- Meerjarenplan onderhoud civieltechnische kunstwerken (incl. overige kunstwerken)
- Hondenpoepplan
Betrokken partners
- Gebruikers / huurders gemeentelijke accommodaties
- Stichting Accommodatie-bedrijf Culemborg (BSCO)
- Stichting ElkWelzijn
- Waterschap Rivierenland
- Regiogemeenten
- Avri
- KleurrijkWonen
- Provincie Gelderland
- Hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance)
Verbonden Partijen
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Culemborg een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Wat mag het kosten?
Wat mag het programma kosten? |
Bestaand
De volgende tabel bevat de lasten en baten voor dit programma bij voortzetting van het beleid uit de begroting 2017. Dit is de primitieve begroting 2018.
Bedragen x € 1.000
Onderhoud en beheer | Werkelijk 2016 | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.131 | 4.920 | 4.768 | 4.908 | 5.116 | 5.184 |
Baten | 3.633 | 3.556 | 3.731 | 3.765 | 3.843 | 3.825 |
Saldo van baten en lasten | -3.498 | -1.364 | -1.037 | -1.143 | -1.273 | -1.359 |
Per taakveld | Werkelijk 2016 | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Samenkracht en burgerparticipatie | 888 | 360 | 278 | 274 | 269 | 268 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 652 | 299 | 354 | 357 | 357 | 357 |
Verkeer en vervoer | 3.500 | 2.706 | 2.336 | 2.416 | 2.474 | 2.466 |
Riolering | 2.335 | 1.671 | 1.862 | 1.812 | 1.822 | 1.758 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Afval | -246 | -300 | -304 | -304 | -304 | -304 |
Overige baten en lasten | 0 | 178 | 235 | 347 | 494 | 634 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Lasten | 7.131 | 4.920 | 4.768 | 4.908 | 5.116 | 5.184 |
Samenkracht en burgerparticipatie | 169 | 157 | 149 | 149 | 149 | 149 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 110 | 61 | 59 | 59 | 59 | 59 |
Verkeer en vervoer | 226 | 193 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Riolering | 3.128 | 3.145 | 3.342 | 3.376 | 3.454 | 3.437 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 3.633 | 3.556 | 3.731 | 3.765 | 3.843 | 3.825 |
Reservemutaties | Werkelijk 2016 | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Stortingen | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 817 | 297 | 175 | 74 | 117 | 116 |
Saldo Onderhoud en beheer | -3.081 | -1.067 | -862 | -1.069 | -1.156 | -1.243 |
---|
Analyse primitieve begroting
Lasten
Afval
Geen bijzonderheden.
Samenkracht en burgerparticipatie
Het verschil in de begrote lasten tussen de jaren 2017 en 2018 wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de toerekening van overheadkosten en een wijziging in de interne rekenrente.
Beheer overige gebouwen en gronden
Het verschil in de begrote lasten tussen de jaren 2017 en 2018 wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de toerekening van overheadkosten en een wijziging in de interne rekenrente.
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Geen bijzonderheden.
Verkeer en vervoer
Het verschil in de begrote lasten tussen de jaren 2017 en 2018 wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de toerekening van overheadkosten en een wijziging in de interne rekenrente.
Riolering
Het verschil in de begrote lasten tussen de jaren 2017 en 2018 wordt mede veroorzaakt door de toerekening van overheadkosten en een wijziging in de interne rekenrente.
Daarnaast is vanaf 2018 een storting in de voorziening riolering en egalisatie voorziening in de begroting opgenomen.
Overige baten en lasten
Geen bijzonderheden.
Baten
Afval
Geen bijzonderheden.
Samenkracht en burgerparticipatie
Geen bijzonderheden.
Beheer overige gebouwen en gronden
Geen bijzonderheden.
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Geen bijzonderheden.
Verkeer en vervoer
Geen bijzonderheden.
Riolering
Vanaf 2018 is geen rekening gehouden met de tarief egalisatie. Hiervoor wordt bij het vaststellen van de belastingverordening een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
Reservemutaties
De hogere reservemutaties in 2017 komen hoofdzakelijk door een incidentele onttrekking uit de reserve resultaatbestemming ter dekking van de investering in de Blocker Prijsseweg.
Nieuw
Er zijn geen budgetaanpassingen nodig voor dit programma.